Traditionella recept

Nötköttsindustrin stämmer ABC -nyheter över sin "rosa slem" -täckning

Nötköttsindustrin stämmer ABC -nyheter över sin

Förtalet om förtal om ABCs hänsynslösa täckning av nötköttsindustrin 2012 går framåt i domstol

ABC: s rosa slime expose fick människor att krypa över sina middagar i månader.

Tillbaka 2012, nationen kollektivt hävdade över en undersökande rapport som tyder på att mycket kommersiellt livskraftigt nötkött är gjort med "rosa slime”-köttbitar av låg kvalitet blandat med ammoniak för att döda bakterier, vilket ger det en” rosa tarm ”-utseende. Nu tar Beef Products Inc. ABC News till domstol för ärekränkning över sin rosa slamtäckning, säger Reuters.

Kraven mot ABC -ankaren Diane Sawyer har avfärdats i den inledande rättegången, men ABC (ett dotterbolag till Walt Disney Company) och reportern Jim Avila står fortfarande inför Beef Products Inc. i en stämningsansökan vid en tingsrätt i South Dakota på grund av förtal och förtal. Avila och ABC, hävdar stämningen, framställde företagets nötköttsprodukt som "inte säker, inte näringsrik och inte ens kött."

"Om man tittar på bevisen i ett ljus som är mest gynnsamt för målsäganden, kan en jury fastställa att det finns tydliga och övertygande bevis för att ABC Broadcasting och Herr Avila var hänsynslösa", sa domare Cheryle Gering idag, enligt The Wall Street Journal. "De ägnade sig åt att medvetet undvika sanningen."

Beef Products Inc. berättade för media i ett uttalande att ABC "deltog i en desinformationskampanj mot ett företag som producerar säkert och näringsrikt nötkött, vilket leder till miljarder dollar i skador och hundratals förlorade jobb." Snabbmatskedjor lade ner sin verksamhet med Beef Products Inc.. efter att den första rapporten sändes.


ABC TV löser sig med tillverkare av nötköttsprodukter i 'pink slime ' ärekränkning

(Reuters) - Det amerikanska tv -nätverket ABC, som ägs av Walt Disney Co DIS.N, har avgjort sin noggranna ärekränkning med Beef Products Inc om nyhetsrapporter om en bearbetad nötköttsprodukt som kritiker kallade "rosa slem", sa båda företagen på Onsdag.

Villkoren för förlikningen, som också omfattade Beef Products Inc (BPI) krav på ABC -reporter Jim Avila, avslöjades inte.

Privatägda BPI hade hävdat att American Broadcasting Company (ABC) och Avila förtalade företaget genom att kalla sin bearbetade nötköttsprodukt "rosa slem" och göra fel och utelämnanden i en serie 2012-rapporter. BPI kallar produkten ”magert fint texturerat nötkött”.

BPI: s advokat Dan Webb berättade för Reuters att förlikningen träffades "snabbt den här veckan", men avböjde att lämna detaljer med hänvisning till ett sekretessavtal som undertecknats av båda parter.

Uppgörelsen kom 3-1/2 veckor efter att rättegången i ärendet startade i Elk Point, South Dakota, cirka 40 mil nordväst om Sioux City, Iowa. BPI är baserat i närliggande Dakota Dunes, South Dakota.

ABC sa i ett uttalande att det stod fast vid sin rapportering. Avila sa efter att ärendet lösts att företaget inte drog tillbaka sina historier eller bad om ursäkt, och hans 2012 "rosa slem" -rapporter fanns kvar på ABC News webbplats.

BPI: s signaturprodukt, vanligtvis blandad i nötkött, är gjord av nötbitar, inklusive tillbehör, och utsätts för utbrott av ammoniumhydroxid för att döda E. coli och andra föroreningar. En tidigare mikrobiolog vid det amerikanska jordbruksdepartementet krediteras med att ha myntat termen "rosa slem".

"Även om detta inte har varit en lätt väg att resa, var det nödvändigt att börja rätta till den skada vi lidit till följd av vad vi trodde var partisk och grundlös rapportering 2012", sa BPI i ett uttalande.

"Genom denna process har vi återigen fastställt vad vi alla vet är sant om magert fint strukturerat nötkött: det är nötkött och är säkert, nyttigt och näringsrikt."

ABC hävdar att rapporterna var korrekta och har sagt att rapporteringen förtjänar skydd enligt den amerikanska konstitutionens första ändring, som garanterar yttrandefrihet och pressfrihet.

"Under hela det här fallet har vi vidhållit att våra rapporter korrekt presenterade fakta och åsikter hos kunniga personer om denna produkt," sade ABC i ett uttalande och sa att det gick med på förlikningen eftersom "fortsatt tvister om detta ärende inte finns i företagets intressen."

Dane Butswinkas, advokat för ABC och Avila, svarade inte omedelbart på begäran om kommentar.

”Vi drar inte tillbaka någonting. Vi ber inte om ursäkt för någonting, säger Avila till reportrar utanför Union County Courthouse där rättegången hölls, i en rapport som publicerades på webbplatsen för det lokala NBC -dotterbolaget.

Rättegången hade förväntats pågå i åtta veckor.

BPI hade krävt upp till 1,9 miljarder dollar i skadestånd, vilket kunde ha tredubblats till 5,7 miljarder dollar enligt South Dakotas jordbruksmatförsämringslag.

Under sina rapporter använde ABC termen "rosa slem" mer än 350 gånger på sex olika medieplattformar, inklusive TV och online, sa Webb under inledande uttalanden den 5 juni.

I efterdyningarna av ABC: s sändningar stängde BPI tre av sina fyra bearbetningsanläggningar och sa att intäkterna sjönk 80 procent till 130 miljoner dollar. Företaget hade cirka 1300 anställda före rapporterna. Ungefär 700 släpptes strax efter, berättade Erik Connolly, en BPI -advokat, för Reuters på onsdagen.

"Om felaktig information läggs ut av en nyhetsorganisation, särskilt en med en stark räckvidd, kan den orsaka enorm skada", sa han. "Det har verkliga konsekvenser för det för riktiga människor."

Advokater för ABC motsatte sig i inledande argument att termen vanligtvis användes före ABC: s rapporter och sa att BPI: s verksamhet redan led.

Sonja West, professor i första ändringsrätt vid University of Georgia School of Law, sa att fallet inte skapade prejudikat eftersom det slutade med en uppgörelse. Det kan dock ha en svalkande effekt på täckningen av känsliga berättelser.

”Om det händer är det allmänheten som lider av att missa värdefull information om viktiga frågor. Vi vill inte ha en press som alltid spelar det för säkert med deras rapportering, säger hon.

Rapportering av Timothy Mclaughlin i Chicago Ytterligare rapportering av Jonathan Stempel i New York Redigering av Noeleen Walder och Leslie Adler


ABC TV löser sig med tillverkare av nötköttsprodukter i 'pink slime ' ärekränkning

(Reuters) - Det amerikanska tv -nätverket ABC, som ägs av Walt Disney Co DIS.N, har avgjort sin noggranna ärekränkningsprocess med Beef Products Inc om nyhetsrapporter om en bearbetad nötköttsprodukt som kritiker kallade "rosa slem", sa båda företagen på Onsdag.

Villkoren för förlikningen, som också omfattade Beef Products Inc (BPI) krav på ABC -reporter Jim Avila, avslöjades inte.

Privatägda BPI hade hävdat att American Broadcasting Company (ABC) och Avila förtalade företaget genom att kalla sin bearbetade nötköttsprodukt "rosa slem" och göra fel och utelämnanden i en serie 2012-rapporter. BPI kallar produkten ”magert fint texturerat nötkött”.

BPI: s advokat Dan Webb berättade för Reuters att förlikningen träffades "snabbt den här veckan", men avböjde att lämna detaljer, med hänvisning till ett sekretessavtal som undertecknats av båda parter.

Uppgörelsen kom 3-1/2 veckor efter att rättegången i ärendet startade i Elk Point, South Dakota, cirka 40 mil nordväst om Sioux City, Iowa. BPI är baserat i närliggande Dakota Dunes, South Dakota.

ABC sade i ett uttalande att det stod fast vid sin rapportering. Avila sa efter att ärendet löst sig att företaget inte drog tillbaka sina historier eller bad om ursäkt, och hans 2012 "rosa slem" -rapporter fanns kvar på ABC News webbplats.

BPI: s signaturprodukt, vanligtvis blandad i nötkött, är gjord av nötbitar, inklusive tillbehör, och utsätts för utbrott av ammoniumhydroxid för att döda E. coli och andra föroreningar. En tidigare mikrobiolog vid det amerikanska jordbruksdepartementet krediteras med att ha myntat termen "rosa slem".

"Även om detta inte har varit en lätt väg att resa, var det nödvändigt att börja rätta till den skada vi drabbades av som vi trodde var partisk och grundlös rapportering 2012", sa BPI i ett uttalande.

"Genom denna process har vi återigen fastställt vad vi alla vet är sant om magert fint strukturerat nötkött: det är nötkött och är säkert, nyttigt och näringsrikt."

ABC hävdar att rapporterna var korrekta och har sagt att rapporteringen förtjänar skydd enligt den amerikanska konstitutionens första ändring, som garanterar yttrandefrihet och pressfrihet.

"Under hela det här fallet har vi vidhållit att våra rapporter korrekt presenterade fakta och åsikter hos kunniga personer om denna produkt," sade ABC i ett uttalande och sa att det gick med på förlikningen eftersom "fortsatt tvister om detta ärende inte finns i företagets intressen."

Dane Butswinkas, advokat för ABC och Avila, svarade inte omedelbart på begäran om kommentar.

”Vi drar inte tillbaka någonting. Vi ber inte om ursäkt för någonting, säger Avila till reportrar utanför Union County Courthouse där rättegången hölls, i en rapport som publicerades på webbplatsen för det lokala NBC -dotterbolaget.

Rättegången hade förväntats pågå i åtta veckor.

BPI hade krävt upp till 1,9 miljarder dollar i skadestånd, vilket kunde ha tredubblats till 5,7 miljarder dollar enligt South Dakotas jordbruksmatförsämringslag.

Under sina rapporter använde ABC termen "rosa slem" mer än 350 gånger på sex olika medieplattformar, inklusive TV och online, sa Webb under inledande uttalanden den 5 juni.

I efterdyningarna av ABC: s sändningar stängde BPI tre av sina fyra bearbetningsanläggningar och sa att intäkterna sjönk 80 procent till 130 miljoner dollar. Företaget hade cirka 1300 anställda före rapporterna. Ungefär 700 släpptes strax efter, berättade Erik Connolly, en BPI -advokat, för Reuters på onsdagen.

"Om felaktig information läggs ut av en nyhetsorganisation, särskilt en med en stark räckvidd, kan den orsaka enorm skada", sa han. "Det har verkliga konsekvenser för det för riktiga människor."

Advokater för ABC motsatte sig i inledande argument att termen vanligtvis användes före ABC: s rapporter och sa att BPI: s verksamhet redan led.

Sonja West, professor i första ändringsrätt vid University of Georgia School of Law, sa att fallet inte skapade prejudikat eftersom det slutade med en uppgörelse. Det kan dock ha en svalkande effekt på täckningen av känsliga berättelser.

”Om det händer är det allmänheten som lider av att missa värdefull information om viktiga frågor. Vi vill inte ha en press som alltid spelar det för säkert med deras rapportering, säger hon.

Rapportering av Timothy Mclaughlin i Chicago Ytterligare rapportering av Jonathan Stempel i New York Redigering av Noeleen Walder och Leslie Adler


ABC TV löser sig med tillverkare av nötköttsprodukter i 'pink slime ' ärekränkning

(Reuters) - Det amerikanska tv -nätverket ABC, som ägs av Walt Disney Co DIS.N, har avgjort sin noggranna ärekränkning med Beef Products Inc om nyhetsrapporter om en bearbetad nötköttsprodukt som kritiker kallade "rosa slem", sa båda företagen på Onsdag.

Villkoren för förlikningen, som också omfattade Beef Products Inc (BPI) krav mot ABC -reporter Jim Avila, avslöjades inte.

Privatägda BPI hade hävdat att American Broadcasting Company (ABC) och Avila förtalade företaget genom att kalla sin bearbetade nötköttsprodukt "rosa slem" och göra fel och utelämnanden i en serie 2012-rapporter. BPI kallar produkten ”magert fint texturerat nötkött”.

BPI: s advokat Dan Webb berättade för Reuters att förlikningen träffades "snabbt den här veckan", men avböjde att lämna detaljer, med hänvisning till ett sekretessavtal som undertecknats av båda parter.

Uppgörelsen kom 3-1/2 veckor efter att rättegången i ärendet startade i Elk Point, South Dakota, cirka 40 mil nordväst om Sioux City, Iowa. BPI är baserat i närliggande Dakota Dunes, South Dakota.

ABC sa i ett uttalande att det stod fast vid sin rapportering. Avila sa efter att ärendet lösts att företaget inte drog tillbaka sina historier eller bad om ursäkt, och hans 2012 "rosa slem" -rapporter fanns kvar på ABC News webbplats.

BPI: s signaturprodukt, vanligtvis blandad i nötkött, är gjord av nötbitar, inklusive tillbehör, och utsätts för utbrott av ammoniumhydroxid för att döda E. coli och andra föroreningar. En tidigare mikrobiolog vid det amerikanska jordbruksdepartementet krediteras med att ha myntat termen "rosa slem".

"Även om detta inte har varit en lätt väg att resa, var det nödvändigt att börja rätta till den skada vi drabbades av som vi trodde var partisk och grundlös rapportering 2012", sa BPI i ett uttalande.

"Genom denna process har vi återigen fastställt vad vi alla vet är sant om magert fint strukturerat nötkött: det är nötkött och är säkert, nyttigt och näringsrikt."

ABC hävdar att rapporterna var korrekta och har sagt att rapporteringen förtjänar skydd enligt den amerikanska konstitutionens första ändring, som garanterar yttrandefrihet och pressfrihet.

"Under hela det här fallet har vi vidhållit att våra rapporter korrekt presenterade fakta och åsikter hos kunniga personer om denna produkt," sade ABC i ett uttalande och sa att det gick med på förlikningen eftersom "fortsatt tvister om detta ärende inte finns i företagets intressen."

Dane Butswinkas, advokat för ABC och Avila, svarade inte omedelbart på begäran om kommentar.

”Vi drar inte tillbaka någonting. Vi ber inte om ursäkt för någonting, säger Avila till journalister utanför Union County Courthouse där rättegången hölls, i en rapport som publicerades på webbplatsen för det lokala NBC -dotterbolaget.

Rättegången hade förväntats pågå i åtta veckor.

BPI hade krävt upp till 1,9 miljarder dollar i skadestånd, vilket kunde ha tredubblats till 5,7 miljarder dollar enligt South Dakotas jordbruksmatförsämringslag.

Under sina rapporter använde ABC termen "rosa slem" mer än 350 gånger på sex olika medieplattformar, inklusive TV och online, sa Webb under inledande uttalanden den 5 juni.

I efterdyningarna av ABC: s sändningar stängde BPI tre av sina fyra bearbetningsanläggningar och sa att intäkterna sjönk 80 procent till 130 miljoner dollar. Företaget hade cirka 1300 anställda före rapporterna. Cirka 700 släpptes strax efter, berättade Erik Connolly, en BPI -advokat, för Reuters på onsdagen.

"Om felaktig information läggs ut av en nyhetsorganisation, särskilt en med en stark räckvidd, kan den orsaka enorm skada", sa han. "Det har verkliga konsekvenser för det för riktiga människor."

Advokater för ABC motsatte sig i inledande argument att termen vanligtvis användes före ABC: s rapporter och sa att BPI: s verksamhet redan led.

Sonja West, professor i första ändringsrätt vid University of Georgia School of Law, sa att fallet inte skapade prejudikat eftersom det slutade med en uppgörelse. Det kan dock ha en svalkande effekt på täckningen av känsliga berättelser.

”Om det händer är det allmänheten som lider av att missa värdefull information om viktiga frågor. Vi vill inte ha en press som alltid spelar det för säkert med deras rapportering, säger hon.

Rapportering av Timothy Mclaughlin i Chicago Ytterligare rapportering av Jonathan Stempel i New York Redigering av Noeleen Walder och Leslie Adler


ABC TV löser sig med tillverkaren av nötköttsprodukter i 'pink slime ' ärekränkning

(Reuters) - Det amerikanska tv -nätverket ABC, som ägs av Walt Disney Co DIS.N, har avgjort sin noggranna ärekränkningsprocess med Beef Products Inc om nyhetsrapporter om en bearbetad nötköttsprodukt som kritiker kallade "rosa slem", sa båda företagen på Onsdag.

Villkoren för förlikningen, som också omfattade Beef Products Inc (BPI) krav mot ABC -reporter Jim Avila, avslöjades inte.

Privatägda BPI hade hävdat att American Broadcasting Company (ABC) och Avila förtalade företaget genom att kalla sin bearbetade nötköttsprodukt "rosa slem" och göra fel och utelämnanden i en serie 2012-rapporter. BPI kallar produkten "magert fint texturerat nötkött".

BPI: s advokat Dan Webb berättade för Reuters att förlikningen träffades "snabbt den här veckan", men avböjde att lämna detaljer med hänvisning till ett sekretessavtal som undertecknats av båda parter.

Uppgörelsen kom 3-1/2 veckor efter att rättegången i ärendet startade i Elk Point, South Dakota, cirka 40 mil nordväst om Sioux City, Iowa. BPI är baserat i närliggande Dakota Dunes, South Dakota.

ABC sa i ett uttalande att det stod fast vid sin rapportering. Avila sa efter att ärendet lösts att företaget inte drog tillbaka sina historier eller bad om ursäkt, och hans 2012 "rosa slem" -rapporter fanns kvar på ABC News webbplats.

BPI: s signaturprodukt, vanligtvis blandad i nötkött, är gjord av nötbitar, inklusive tillbehör, och utsätts för utbrott av ammoniumhydroxid för att döda E. coli och andra föroreningar. En tidigare mikrobiolog vid det amerikanska jordbruksdepartementet krediteras med att ha myntat termen "rosa slem".

"Även om detta inte har varit en lätt väg att resa, var det nödvändigt att börja rätta till den skada vi lidit till följd av vad vi trodde var partisk och grundlös rapportering 2012", sa BPI i ett uttalande.

"Genom denna process har vi återigen fastställt vad vi alla vet är sant om magert fint strukturerat nötkött: det är nötkött och är säkert, nyttigt och näringsrikt."

ABC hävdar att rapporterna var korrekta och har sagt att rapporteringen förtjänar skydd enligt den amerikanska konstitutionens första ändring, som garanterar yttrandefrihet och pressfrihet.

"Under hela det här fallet har vi vidhållit att våra rapporter korrekt presenterade fakta och åsikter hos kunniga personer om denna produkt", säger ABC i ett uttalande och säger att det gick med på förlikningen eftersom "fortsatt tvister om detta ärende inte finns i företagets intressen."

Dane Butswinkas, advokat för ABC och Avila, svarade inte omedelbart på begäran om kommentar.

”Vi drar inte tillbaka någonting. Vi ber inte om ursäkt för någonting, säger Avila till journalister utanför Union County Courthouse där rättegången hölls, i en rapport som publicerades på webbplatsen för det lokala NBC -dotterbolaget.

Rättegången hade förväntats pågå i åtta veckor.

BPI hade krävt upp till 1,9 miljarder dollar i skadestånd, vilket kunde ha tredubblats till 5,7 miljarder dollar enligt South Dakotas jordbruksmatförsämringslag.

Under sina rapporter använde ABC termen "rosa slem" mer än 350 gånger på sex olika medieplattformar, inklusive TV och online, sa Webb under inledande uttalanden den 5 juni.

I efterdyningarna av ABC: s sändningar stängde BPI tre av sina fyra bearbetningsanläggningar och sa att intäkterna sjönk 80 procent till 130 miljoner dollar. Företaget hade cirka 1300 anställda före rapporterna. Cirka 700 släpptes strax efter, berättade Erik Connolly, en BPI -advokat, för Reuters på onsdagen.

"Om felaktig information läggs ut av en nyhetsorganisation, särskilt en med en stark räckvidd, kan den orsaka enorm skada", sa han. "Det har verkliga konsekvenser för det för riktiga människor."

Advokater för ABC motsatte sig i inledande argument att termen vanligtvis användes före ABC: s rapporter och sa att BPI: s verksamhet redan led.

Sonja West, professor i första ändringsrätt vid University of Georgia School of Law, sa att fallet inte skapade prejudikat eftersom det slutade med en uppgörelse. Det kan dock ha en svalkande effekt på täckningen av känsliga berättelser.

”Om det händer är det allmänheten som lider av att missa värdefull information om viktiga frågor. Vi vill inte ha en press som alltid spelar det för säkert med deras rapportering, säger hon.

Rapportering av Timothy Mclaughlin i Chicago Ytterligare rapportering av Jonathan Stempel i New York Redigering av Noeleen Walder och Leslie Adler


ABC TV löser sig med tillverkare av nötköttsprodukter i 'pink slime ' ärekränkning

(Reuters) - Det amerikanska tv -nätverket ABC, som ägs av Walt Disney Co DIS.N, har avgjort sin noggranna ärekränkning med Beef Products Inc om nyhetsrapporter om en bearbetad nötköttsprodukt som kritiker kallade "rosa slem", sa båda företagen på Onsdag.

Villkoren för förlikningen, som också omfattade Beef Products Inc (BPI) krav på ABC -reporter Jim Avila, avslöjades inte.

Privatägda BPI hade hävdat att American Broadcasting Company (ABC) och Avila förtalade företaget genom att kalla sin bearbetade nötköttsprodukt "rosa slem" och göra fel och utelämnanden i en serie rapporter från 2012. BPI kallar produkten ”magert fint texturerat nötkött”.

BPI: s advokat Dan Webb berättade för Reuters att förlikningen träffades "snabbt den här veckan", men avböjde att lämna detaljer, med hänvisning till ett sekretessavtal som undertecknats av båda parter.

Uppgörelsen kom 3-1/2 veckor efter att rättegången i ärendet startade i Elk Point, South Dakota, cirka 40 mil nordväst om Sioux City, Iowa. BPI är baserat i närliggande Dakota Dunes, South Dakota.

ABC sa i ett uttalande att det stod fast vid sin rapportering. Avila sa efter att ärendet löst sig att företaget inte drog tillbaka sina historier eller bad om ursäkt, och hans 2012 "rosa slem" -rapporter fanns kvar på ABC News webbplats.

BPI: s signaturprodukt, vanligtvis blandad i nötkött, är gjord av nötbitar, inklusive tillbehör, och utsätts för utbrott av ammoniumhydroxid för att döda E. coli och andra föroreningar. En tidigare mikrobiolog vid det amerikanska jordbruksdepartementet krediteras med att ha myntat termen "rosa slem".

"Även om detta inte har varit en lätt väg att resa, var det nödvändigt att börja rätta till den skada vi lidit till följd av vad vi trodde var partisk och grundlös rapportering 2012", sa BPI i ett uttalande.

"Genom denna process har vi återigen fastställt vad vi alla vet är sant om magert fint strukturerat nötkött: det är nötkött och är säkert, nyttigt och näringsrikt."

ABC hävdar att rapporterna var korrekta och har sagt att rapporteringen förtjänar skydd enligt den amerikanska konstitutionens första ändring, som garanterar yttrandefrihet och pressfrihet.

"Under hela det här fallet har vi vidhållit att våra rapporter korrekt presenterade fakta och åsikter hos kunniga personer om denna produkt," sade ABC i ett uttalande och sa att det gick med på förlikningen eftersom "fortsatt tvister om detta ärende inte finns i företagets intressen."

Dane Butswinkas, advokat för ABC och Avila, svarade inte omedelbart på begäran om kommentar.

”Vi drar inte tillbaka någonting. Vi ber inte om ursäkt för någonting, säger Avila till journalister utanför Union County Courthouse där rättegången hölls, i en rapport som publicerades på webbplatsen för det lokala NBC -dotterbolaget.

Rättegången hade förväntats pågå i åtta veckor.

BPI hade krävt upp till 1,9 miljarder dollar i skadestånd, vilket kunde ha tredubblats till 5,7 miljarder dollar enligt South Dakotas jordbruksmatförsämringslag.

Under sina rapporter använde ABC termen "rosa slem" mer än 350 gånger på sex olika medieplattformar, inklusive TV och online, sa Webb under inledande uttalanden den 5 juni.

I efterdyningarna av ABC: s sändningar stängde BPI tre av sina fyra bearbetningsanläggningar och sa att intäkterna sjönk 80 procent till 130 miljoner dollar. Företaget hade cirka 1300 anställda före rapporterna. Cirka 700 släpptes strax efter, berättade Erik Connolly, en BPI -advokat, för Reuters på onsdagen.

"Om felaktig information läggs ut av en nyhetsorganisation, särskilt en med en stark räckvidd, kan den orsaka enorm skada", sa han. "Det har verkliga konsekvenser för det för riktiga människor."

Advokater för ABC motsatte sig i inledande argument att termen vanligtvis användes före ABC: s rapporter och sa att BPI: s verksamhet redan led.

Sonja West, professor i första ändringsrätt vid University of Georgia School of Law, sa att fallet inte skapade prejudikat eftersom det slutade med en uppgörelse. Det kan dock ha en svalkande effekt på täckningen av känsliga berättelser.

”Om det händer är det allmänheten som lider av att missa värdefull information om viktiga frågor. Vi vill inte ha en press som alltid spelar det för säkert med deras rapportering, säger hon.

Rapportering av Timothy Mclaughlin i Chicago Ytterligare rapportering av Jonathan Stempel i New York Redigering av Noeleen Walder och Leslie Adler


ABC TV löser sig med tillverkare av nötköttsprodukter i 'pink slime ' ärekränkning

(Reuters) - Det amerikanska tv -nätverket ABC, som ägs av Walt Disney Co DIS.N, har avgjort sin noggranna ärekränkning med Beef Products Inc om nyhetsrapporter om en bearbetad nötköttsprodukt som kritiker kallade "rosa slem", sa båda företagen på Onsdag.

Villkoren för förlikningen, som också omfattade Beef Products Inc (BPI) krav på ABC -reporter Jim Avila, avslöjades inte.

Privatägda BPI hade hävdat att American Broadcasting Company (ABC) och Avila förtalade företaget genom att kalla sin bearbetade nötköttsprodukt "rosa slem" och göra fel och utelämnanden i en serie 2012-rapporter. BPI kallar produkten ”magert fint texturerat nötkött”.

BPI: s advokat Dan Webb berättade för Reuters att förlikningen träffades "snabbt den här veckan", men avböjde att lämna detaljer med hänvisning till ett sekretessavtal som undertecknats av båda parter.

Uppgörelsen kom 3-1/2 veckor efter att rättegången i ärendet startade i Elk Point, South Dakota, cirka 40 mil nordväst om Sioux City, Iowa. BPI är baserat i närliggande Dakota Dunes, South Dakota.

ABC sade i ett uttalande att det stod fast vid sin rapportering. Avila sa efter att ärendet löst sig att företaget inte drog tillbaka sina historier eller bad om ursäkt, och hans 2012 "rosa slem" -rapporter fanns kvar på ABC News webbplats.

BPI: s signaturprodukt, vanligtvis blandad i nötkött, är gjord av nötbitar, inklusive tillbehör, och utsätts för utbrott av ammoniumhydroxid för att döda E. coli och andra föroreningar. En tidigare mikrobiolog vid det amerikanska jordbruksdepartementet krediteras med att ha myntat termen "rosa slem".

"Även om detta inte har varit en lätt väg att resa, var det nödvändigt att börja rätta till den skada vi lidit till följd av vad vi trodde var partisk och grundlös rapportering 2012", sa BPI i ett uttalande.

"Genom denna process har vi återigen fastställt vad vi alla vet är sant om magert fint strukturerat nötkött: det är nötkött och är säkert, nyttigt och näringsrikt."

ABC hävdar att rapporterna var korrekta och har sagt att rapporteringen förtjänar skydd enligt den amerikanska konstitutionens första ändring, som garanterar yttrandefrihet och pressfrihet.

"Under hela det här fallet har vi vidhållit att våra rapporter korrekt presenterade fakta och åsikter hos kunniga personer om denna produkt," sade ABC i ett uttalande och sa att det gick med på förlikningen eftersom "fortsatt tvister om detta ärende inte finns i företagets intressen."

Dane Butswinkas, advokat för ABC och Avila, svarade inte omedelbart på begäran om kommentar.

”Vi drar inte tillbaka någonting. Vi ber inte om ursäkt för någonting, säger Avila till journalister utanför Union County Courthouse där rättegången hölls, i en rapport som publicerades på webbplatsen för det lokala NBC -dotterbolaget.

Rättegången hade förväntats pågå i åtta veckor.

BPI hade krävt upp till 1,9 miljarder dollar i skadestånd, vilket kunde ha tredubblats till 5,7 miljarder dollar enligt South Dakotas jordbruksmatförsämringslag.

Under sina rapporter använde ABC termen "rosa slem" mer än 350 gånger på sex olika medieplattformar, inklusive TV och online, sa Webb under inledande uttalanden den 5 juni.

I efterdyningarna av ABC: s sändningar stängde BPI tre av sina fyra bearbetningsanläggningar och sa att intäkterna sjönk 80 procent till 130 miljoner dollar. Företaget hade cirka 1300 anställda före rapporterna. Ungefär 700 släpptes strax efter, berättade Erik Connolly, en BPI -advokat, för Reuters på onsdagen.

"Om felaktig information läggs ut av en nyhetsorganisation, särskilt en med en stark räckvidd, kan den orsaka enorm skada", sa han. "Det har verkliga konsekvenser för det för riktiga människor."

Advokater för ABC motsatte sig i inledande argument att termen vanligtvis användes före ABC: s rapporter och sa att BPI: s verksamhet redan led.

Sonja West, professor i första ändringsrätt vid University of Georgia School of Law, sa att fallet inte skapade prejudikat eftersom det slutade med en uppgörelse. Det kan dock ha en svalkande effekt på täckningen av känsliga berättelser.

”Om det händer är det allmänheten som lider av att missa värdefull information om viktiga frågor. Vi vill inte ha en press som alltid spelar det för säkert med deras rapportering, säger hon.

Rapportering av Timothy Mclaughlin i Chicago Ytterligare rapportering av Jonathan Stempel i New York Redigering av Noeleen Walder och Leslie Adler


ABC TV löser sig med tillverkare av nötköttsprodukter i 'pink slime ' ärekränkning

(Reuters) - Det amerikanska tv -nätverket ABC, som ägs av Walt Disney Co DIS.N, har avgjort sin noggranna ärekränkningsprocess med Beef Products Inc om nyhetsrapporter om en bearbetad nötköttsprodukt som kritiker kallade "rosa slem", sa båda företagen på Onsdag.

Villkoren för förlikningen, som också omfattade Beef Products Inc (BPI) krav mot ABC -reporter Jim Avila, avslöjades inte.

Privatägda BPI hade hävdat att American Broadcasting Company (ABC) och Avila förtalade företaget genom att kalla sin bearbetade nötköttsprodukt "rosa slem" och göra fel och utelämnanden i en serie 2012-rapporter. BPI kallar produkten ”magert fint texturerat nötkött”.

BPI: s advokat Dan Webb berättade för Reuters att förlikningen träffades "snabbt i veckan", men avböjde att lämna detaljer med hänvisning till ett sekretessavtal som båda parter undertecknat.

Uppgörelsen kom 3-1/2 veckor efter att rättegången i ärendet startade i Elk Point, South Dakota, cirka 40 mil nordväst om Sioux City, Iowa. BPI är baserat i närliggande Dakota Dunes, South Dakota.

ABC sade i ett uttalande att det stod fast vid sin rapportering. Avila sa efter att ärendet löst sig att företaget inte drog tillbaka sina historier eller bad om ursäkt, och hans 2012 "rosa slem" -rapporter fanns kvar på ABC News webbplats.

BPI’s signature product, commonly mixed into ground beef, is made from beef chunks, including trimmings, and exposed to bursts of ammonium hydroxide to kill E. coli and other contaminants. A former microbiologist with the U.S. Department of Agriculture is credited with having coined the term “pink slime.”

“While this has not been an easy road to travel, it was necessary to begin rectifying the harm we suffered as a result of what we believed to be biased and baseless reporting in 2012,” BPI said in a statement.

“Through this process, we have again established what we all know to be true about Lean Finely Textured Beef: it is beef, and is safe, wholesome, and nutritious.”

ABC maintains its reports were correct and has said its reporting deserved protection under the U.S. Constitution’s First Amendment, which guarantees freedom of speech and the press.

“Throughout this case, we have maintained that our reports accurately presented the facts and views of knowledgeable people about this product,” ABC said in a statement, saying that it agreed to the settlement because “continued litigation of this case is not in the company’s interests.”

Dane Butswinkas, an attorney for ABC and Avila, did not immediately respond to request for comment.

“We’re not retracting anything. We’re not apologizing for anything,” Avila told reporters outside of the Union County Courthouse where the trial was being held, in a report posted on the website of the local NBC affiliate.

The trial had been expected to last eight weeks.

BPI had claimed up to $1.9 billion in damages, which could have been tripled to $5.7 billion under South Dakota’s Agricultural Food Products Disparagement Act.

During its reports, ABC used the term “pink slime” more than 350 times across six different media platforms including TV and online, Webb said during opening statements on June 5.

In the aftermath of ABC’s broadcasts, BPI closed three of its four processing plants and said its revenue dropped 80 percent to $130 million. The company had around 1,300 employees before the reports. Some 700 were let go shortly after, Erik Connolly, a BPI attorney, told Reuters on Wednesday.

“If inaccurate information is being put out there by a news organization, particularly one with a powerful reach, it can cause tremendous damage,” he said. “There are real consequences to that for real people.”

Attorneys for ABC countered in opening arguments that the term was commonly used before ABC’s reports and said that BPI’s business was already suffering.

Sonja West, a professor of First Amendment law at the University of Georgia School of Law, said the case did not set a precedent because it ended in a settlement. However, it could have a chilling effect on coverage of sensitive stories.

“If that happens, it’s the public who suffers by missing out on valuable information about important matters. We don’t want a press that is always playing it overly safe with their reporting,” she said.

Reporting by Timothy Mclaughlin in Chicago Additional reporting by Jonathan Stempel in New York Editing by Noeleen Walder and Leslie Adler


ABC TV settles with beef product maker in 'pink slime' defamation case

(Reuters) - The U.S. ABC television network, owned by Walt Disney Co DIS.N , has settled its closely watched defamation lawsuit with Beef Products Inc over news reports on a processed beef product that critics dubbed "pink slime," both companies said on Wednesday.

Terms of the settlement, which also covered the Beef Products Inc (BPI) claims against ABC reporter Jim Avila, were not disclosed.

Privately-held BPI had claimed that the American Broadcasting Company (ABC) and Avila defamed the company by calling its processed beef product “pink slime” and making errors and omissions in a series of 2012 reports. BPI calls the product “lean finely textured beef.”

BPI attorney Dan Webb told Reuters the settlement came together “quickly this week,” but declined to provide details, citing a confidentiality agreement signed by both parties.

The settlement came 3-1/2 weeks after the trial in the case got under way in Elk Point, South Dakota, around 25 miles (40 km) northwest of Sioux City, Iowa. BPI is based in nearby Dakota Dunes, South Dakota.

ABC said in a statement that it stood by its reporting. Avila said after the case was settled that the company was not retracting his stories or apologizing, and his 2012 “pink slime” reports remained on the ABC News website.

BPI’s signature product, commonly mixed into ground beef, is made from beef chunks, including trimmings, and exposed to bursts of ammonium hydroxide to kill E. coli and other contaminants. A former microbiologist with the U.S. Department of Agriculture is credited with having coined the term “pink slime.”

“While this has not been an easy road to travel, it was necessary to begin rectifying the harm we suffered as a result of what we believed to be biased and baseless reporting in 2012,” BPI said in a statement.

“Through this process, we have again established what we all know to be true about Lean Finely Textured Beef: it is beef, and is safe, wholesome, and nutritious.”

ABC maintains its reports were correct and has said its reporting deserved protection under the U.S. Constitution’s First Amendment, which guarantees freedom of speech and the press.

“Throughout this case, we have maintained that our reports accurately presented the facts and views of knowledgeable people about this product,” ABC said in a statement, saying that it agreed to the settlement because “continued litigation of this case is not in the company’s interests.”

Dane Butswinkas, an attorney for ABC and Avila, did not immediately respond to request for comment.

“We’re not retracting anything. We’re not apologizing for anything,” Avila told reporters outside of the Union County Courthouse where the trial was being held, in a report posted on the website of the local NBC affiliate.

The trial had been expected to last eight weeks.

BPI had claimed up to $1.9 billion in damages, which could have been tripled to $5.7 billion under South Dakota’s Agricultural Food Products Disparagement Act.

During its reports, ABC used the term “pink slime” more than 350 times across six different media platforms including TV and online, Webb said during opening statements on June 5.

In the aftermath of ABC’s broadcasts, BPI closed three of its four processing plants and said its revenue dropped 80 percent to $130 million. The company had around 1,300 employees before the reports. Some 700 were let go shortly after, Erik Connolly, a BPI attorney, told Reuters on Wednesday.

“If inaccurate information is being put out there by a news organization, particularly one with a powerful reach, it can cause tremendous damage,” he said. “There are real consequences to that for real people.”

Attorneys for ABC countered in opening arguments that the term was commonly used before ABC’s reports and said that BPI’s business was already suffering.

Sonja West, a professor of First Amendment law at the University of Georgia School of Law, said the case did not set a precedent because it ended in a settlement. However, it could have a chilling effect on coverage of sensitive stories.

“If that happens, it’s the public who suffers by missing out on valuable information about important matters. We don’t want a press that is always playing it overly safe with their reporting,” she said.

Reporting by Timothy Mclaughlin in Chicago Additional reporting by Jonathan Stempel in New York Editing by Noeleen Walder and Leslie Adler


ABC TV settles with beef product maker in 'pink slime' defamation case

(Reuters) - The U.S. ABC television network, owned by Walt Disney Co DIS.N , has settled its closely watched defamation lawsuit with Beef Products Inc over news reports on a processed beef product that critics dubbed "pink slime," both companies said on Wednesday.

Terms of the settlement, which also covered the Beef Products Inc (BPI) claims against ABC reporter Jim Avila, were not disclosed.

Privately-held BPI had claimed that the American Broadcasting Company (ABC) and Avila defamed the company by calling its processed beef product “pink slime” and making errors and omissions in a series of 2012 reports. BPI calls the product “lean finely textured beef.”

BPI attorney Dan Webb told Reuters the settlement came together “quickly this week,” but declined to provide details, citing a confidentiality agreement signed by both parties.

The settlement came 3-1/2 weeks after the trial in the case got under way in Elk Point, South Dakota, around 25 miles (40 km) northwest of Sioux City, Iowa. BPI is based in nearby Dakota Dunes, South Dakota.

ABC said in a statement that it stood by its reporting. Avila said after the case was settled that the company was not retracting his stories or apologizing, and his 2012 “pink slime” reports remained on the ABC News website.

BPI’s signature product, commonly mixed into ground beef, is made from beef chunks, including trimmings, and exposed to bursts of ammonium hydroxide to kill E. coli and other contaminants. A former microbiologist with the U.S. Department of Agriculture is credited with having coined the term “pink slime.”

“While this has not been an easy road to travel, it was necessary to begin rectifying the harm we suffered as a result of what we believed to be biased and baseless reporting in 2012,” BPI said in a statement.

“Through this process, we have again established what we all know to be true about Lean Finely Textured Beef: it is beef, and is safe, wholesome, and nutritious.”

ABC maintains its reports were correct and has said its reporting deserved protection under the U.S. Constitution’s First Amendment, which guarantees freedom of speech and the press.

“Throughout this case, we have maintained that our reports accurately presented the facts and views of knowledgeable people about this product,” ABC said in a statement, saying that it agreed to the settlement because “continued litigation of this case is not in the company’s interests.”

Dane Butswinkas, an attorney for ABC and Avila, did not immediately respond to request for comment.

“We’re not retracting anything. We’re not apologizing for anything,” Avila told reporters outside of the Union County Courthouse where the trial was being held, in a report posted on the website of the local NBC affiliate.

The trial had been expected to last eight weeks.

BPI had claimed up to $1.9 billion in damages, which could have been tripled to $5.7 billion under South Dakota’s Agricultural Food Products Disparagement Act.

During its reports, ABC used the term “pink slime” more than 350 times across six different media platforms including TV and online, Webb said during opening statements on June 5.

In the aftermath of ABC’s broadcasts, BPI closed three of its four processing plants and said its revenue dropped 80 percent to $130 million. The company had around 1,300 employees before the reports. Some 700 were let go shortly after, Erik Connolly, a BPI attorney, told Reuters on Wednesday.

“If inaccurate information is being put out there by a news organization, particularly one with a powerful reach, it can cause tremendous damage,” he said. “There are real consequences to that for real people.”

Attorneys for ABC countered in opening arguments that the term was commonly used before ABC’s reports and said that BPI’s business was already suffering.

Sonja West, a professor of First Amendment law at the University of Georgia School of Law, said the case did not set a precedent because it ended in a settlement. However, it could have a chilling effect on coverage of sensitive stories.

“If that happens, it’s the public who suffers by missing out on valuable information about important matters. We don’t want a press that is always playing it overly safe with their reporting,” she said.

Reporting by Timothy Mclaughlin in Chicago Additional reporting by Jonathan Stempel in New York Editing by Noeleen Walder and Leslie Adler


ABC TV settles with beef product maker in 'pink slime' defamation case

(Reuters) - The U.S. ABC television network, owned by Walt Disney Co DIS.N , has settled its closely watched defamation lawsuit with Beef Products Inc over news reports on a processed beef product that critics dubbed "pink slime," both companies said on Wednesday.

Terms of the settlement, which also covered the Beef Products Inc (BPI) claims against ABC reporter Jim Avila, were not disclosed.

Privately-held BPI had claimed that the American Broadcasting Company (ABC) and Avila defamed the company by calling its processed beef product “pink slime” and making errors and omissions in a series of 2012 reports. BPI calls the product “lean finely textured beef.”

BPI attorney Dan Webb told Reuters the settlement came together “quickly this week,” but declined to provide details, citing a confidentiality agreement signed by both parties.

The settlement came 3-1/2 weeks after the trial in the case got under way in Elk Point, South Dakota, around 25 miles (40 km) northwest of Sioux City, Iowa. BPI is based in nearby Dakota Dunes, South Dakota.

ABC said in a statement that it stood by its reporting. Avila said after the case was settled that the company was not retracting his stories or apologizing, and his 2012 “pink slime” reports remained on the ABC News website.

BPI’s signature product, commonly mixed into ground beef, is made from beef chunks, including trimmings, and exposed to bursts of ammonium hydroxide to kill E. coli and other contaminants. A former microbiologist with the U.S. Department of Agriculture is credited with having coined the term “pink slime.”

“While this has not been an easy road to travel, it was necessary to begin rectifying the harm we suffered as a result of what we believed to be biased and baseless reporting in 2012,” BPI said in a statement.

“Through this process, we have again established what we all know to be true about Lean Finely Textured Beef: it is beef, and is safe, wholesome, and nutritious.”

ABC maintains its reports were correct and has said its reporting deserved protection under the U.S. Constitution’s First Amendment, which guarantees freedom of speech and the press.

“Throughout this case, we have maintained that our reports accurately presented the facts and views of knowledgeable people about this product,” ABC said in a statement, saying that it agreed to the settlement because “continued litigation of this case is not in the company’s interests.”

Dane Butswinkas, an attorney for ABC and Avila, did not immediately respond to request for comment.

“We’re not retracting anything. We’re not apologizing for anything,” Avila told reporters outside of the Union County Courthouse where the trial was being held, in a report posted on the website of the local NBC affiliate.

The trial had been expected to last eight weeks.

BPI had claimed up to $1.9 billion in damages, which could have been tripled to $5.7 billion under South Dakota’s Agricultural Food Products Disparagement Act.

During its reports, ABC used the term “pink slime” more than 350 times across six different media platforms including TV and online, Webb said during opening statements on June 5.

In the aftermath of ABC’s broadcasts, BPI closed three of its four processing plants and said its revenue dropped 80 percent to $130 million. The company had around 1,300 employees before the reports. Some 700 were let go shortly after, Erik Connolly, a BPI attorney, told Reuters on Wednesday.

“If inaccurate information is being put out there by a news organization, particularly one with a powerful reach, it can cause tremendous damage,” he said. “There are real consequences to that for real people.”

Attorneys for ABC countered in opening arguments that the term was commonly used before ABC’s reports and said that BPI’s business was already suffering.

Sonja West, a professor of First Amendment law at the University of Georgia School of Law, said the case did not set a precedent because it ended in a settlement. However, it could have a chilling effect on coverage of sensitive stories.

“If that happens, it’s the public who suffers by missing out on valuable information about important matters. We don’t want a press that is always playing it overly safe with their reporting,” she said.

Reporting by Timothy Mclaughlin in Chicago Additional reporting by Jonathan Stempel in New York Editing by Noeleen Walder and Leslie Adler